© 2019 Oo.   info@oodot.be

 

Concert program 'A Baltic Dreamscape' by Oo.

In deze ‘dreamscape’ bevinden we ons op het kruispunt van klassieke muziek en elektronica. De klank van de akoestische cello en piano wordt geconfronteerd met elektronische transformaties. De grens tussen realiteit en onwerkelijkheid, menselijk en onmenselijk, tonaal en atonaal vervaagt.

‘Farben’ bevindt zich meteen op het snijvlak van akoestische en elektronische muziek. De opening lijkt vanuit ondergrondse sferen op te stijgen naar een onontgonnen gebied waarin de elektronica plaats maakt voor een meer akoestische klank. Deze ouverture ontwikkelt zich tot het ritmische middendeel met repetitieve elementen waarin zelfs een stukje Bach verweven zit. Dit mondt uit in een koraal waarin verschillende cellolijnen boven elkaar, als een orgel, zijn registers laat resoneren.

J. Tiensuu over programmatoelichting: “Zou het niet nogal misleidend zijn om een ​luisteraar onnodige vooroordelen te geven over een stuk dat hij of zij voor de allereerste keer gaat horen? Belangrijk in een compositie zijn niet de gedachten van de componist maar de gedachten die de muziek in de luisteraar oproept en de kleine inzichten waartoe ze kunnen leiden.” Laat u dus ongeremd inspireren door ‘Oddjob’.

Alle componisten zijn dromers. Maar slechts weinigen geven beeldende geluidsdromen zo’n magnetische kracht als de Finse componiste Kaija Saariaho. Wie naar de muziek van Saariaho luistert, wordt geconfronteerd met de donkerste en meest duizelingwekkende dimensies van zijn onderbewustzijn. In ‘Petals’ voor cello solo en live elektronica uit 1988 dwingt Saariaho de uitvoerders om hun gevoeligheid binnen fragiele, kleurrijke passages te laten ontwikkelen tot ritmisch energieke motieven.

In ‘Morning Dew’ ontwaakt men in de mist die uitgestrekt is over een grote vlakte. Het impressionistische karakter van de akoestische piano wordt vergezeld door harmonieken op cello die refereren aan onrustig gefladder. Het is pas in de echo van de akoestische klank van de cello dat de elektronica binnentreedt en manipuleert. Zoals een schaduw in de mist grillige vormen kan aannemen transformeert de serene gelaagdheid tot grauwe industriële sferen.

Vasks zorgt voor het rustpunt in dit programma. Voor het introverte ‘Pianissimo’ laat hij zich inspireren door de Letse volksmuziek. Vasks vertrekt vanuit imitaties van vogelgeluiden die symbool staan voor de onschuld. Van hieruit ontplooit de cellostem zich die boven op een constant aangehouden ‘re’ op zoek lijkt. Deze zoektocht gaat over in het magische rustpunt waarin een eenvoudige melodie vanuit de verte nederdaalt.

Oo. sluit af met ‘The Fifth Season’, een werk dat verwijst naar een uniek fenomeen dat zich voordoet in de Estse hoogveen. Geen vier maar vijf seizoenen passeren jaarlijks over dit uitgestrekt natuurreservaat. Het basisidee voor deze compositie is ontstaan uit een observatie van de Estse componist Arvo Pärt: “The instant and eternity are struggling within us.” De structuur is één grote spanningsboog waarin het statische, stabiele contrasteert met ongrijpbare, vluchtige en expressieve uitspattingen.

Oo. ⏐ Farben

J. Tiensuu ⏐ Odd Job

K. Saariaho ⏐ Petals

P. Vasks ⏐ Grāmata Čellam (Pianissimo)

Oo. ⏐ Morning Dew

Oo. ⏐ The Fifth Season

duration: 60'

cello + live electronics
JASMIJN LOOTENS
live electronics + piano
MICHAËL VERLINDEN

video
JEROEN CLUCKERS